Antoni de Martí i Franquès Secondary School

               About Institut Martí i Franquès

Institut Martí i Franqués is a mixed state secondary school, located in the city centre near all the places of interest.

It was established in 1845 and has been at the forefront of education ever since. The school is larger than average with a staff of 96 teachers who use a wide range of teaching and learning strategies to ensure the development of the students' full potential and to make the best use of their individual abilities and talents.

There are currently approximately 1,300 students on roll and they represent a mixture of socio-economic backgrounds, most of all upper-middle class.

As a secondary school it provides a compulsory curriculum (4 years of ESO), designed for students from age 12 to age 16, as well as a non-compulsory one, a sixth form programme (2 years of Batxillerat), designed for students aged 16 to 18 who want to go to university.

These upper-secondary studies offer all the specialised curricula existing: Scientific, Technological, Social and Artistic (Performing Arts and Visual Arts).This last one attracts a large number of students from outside the school preference area and the city since it is one of the few schools to offer it.

The school offers a wide range of extra-curricular activities. Many students of all levels of ability are involved in musical, dramatic and sporting activities, in which the school has achieved notable successes.
There is a great variety of activities and visits to France, Germany, England and beyond.

Our school is also involved in several projects regarding foreign languages : GEP (Grup Experimental de Plurilingüisme ) in English and French and the use of CLIL/EMILE methodology.

GEP/CLIL is an experimental project of foreign languages aimed at students aged from 12 to 15, which provides an integrated teaching and learning of contents and foreign languages. In this case teaching includes: Natural Science, Physics, Chemistry, Biology, Maths, History and Technology in English and some activities of these subjects in French as well.
By using this methodology, we are able to engage our students with widely different interests. Furthermore, they also learn how to use English as a tool for learning. Therefore, they can be more motivated as they see the relevance of English to their lives.


The school is fully aware of the relevance of using new technologies, therefore it has provided all classrooms with desktops, interactive boards and wi-fi.



A propos de l'Institut Marti I Franquès.

L'Institut Marti i Franquès est une école secondaire située en centre ville et à proximité de tout les sites intéressants.
Il fut créé en 1845 et est resté au premier plan dans le domaine de l'éducation depuis. L'école est plus grande que la moyenne en comptant une équipe pédagogique de 96 professeurs qui n'ont pas peur d'utiliser des stratégies éducatives variées dans le but de développer le potentiel des élèves ainsi que d'optimiser leurs capacités et talents individuels.
Il y a actuellement 1 300 élèves de tout les horizons : ils représentent un mélange socio­ économique unique bien que la plupart soit de la classe moyenne.

Comme toutes les écoles secondaires, l'institut inclut un cursus obligatoire (4 années de ESO = collège en France), prévues pour les élèves âgés de 12 à 16 ans, ainsi qu'un cursus facultatif (2 années de Batxillerat = lycée en France) pour les élèves âgés de 16 à 18 ans et qui veulent aller à l'université.

Ce cursus facultatif offre toutes les options possibles : Scientifique, Technologique, Social et Artistique (Arts de la scène et Arts visuels). Ce dernier attire beaucoup d'étudiants dont ce n'est pas le lycée de secteur car c'est une des rares écoles qui fournit ces options.

L'école offre, de plus, de multiples autres activités extrascolaires. Beaucoup d'élèves de tout niveaux sont engagés dans des activités musicales, de théâtre ou sportives grâce auxquelles l'école a pu remportés de nombreux prix. Il y a une grande variété d'activités, de voyages linguistiques en France, en Allemagne, en Angleterre, etc.

Notre école fait aussi partie de plusieurs projet en relation avec les langues étrangères: GEP (Groupe Expérimental de Plurilinguisme) en anglais et en français, et l'application du programme EMILE.

Ces deux projets en rapport avec les langues étrangères sont expérimentales et sont destinés à des élèves âgés de 12 à 15 an. Il s'agit de mettre en place des cours enseignés en langue étrangère.
Ainsi, dans le cadre de ces programmes, l'école propose différentes matières en anglais : Sciences naturelles, Physique, Chimie, Biologie, Maths, Histoire et Technologie. De plus, plusieurs matières sont enseignées en français.

Avec l'application de ces programmes, nous espérons susciter l'intérêt des élèves et, par la suite, leur apprendre comment utiliser l'anglais en tant qu'outil d'apprentissage. Ainsi, leur motivation augmente lorsqu'ils se rendent compte que l'anglais peut être utile dans la vie quotidienne.

Enfin, l'école incite à l'utilisation des nouvelles technologies. C'est pourquoi toutes les classes ont été équipées d'ordinateurs et de tableaux interactifs.


Die Deutsche Abteilung

Nur in wenigen Schulen in Katalonien kann man Deutsch als 1. Fremdsprache lernen. In unserer Schule, aber, können die Schüler ab der 7. Klasse Deutsch als 1. Fremdsprache wählen. Als zweite Fremdsprache beginnt der Unterricht erst in der 8. Klasse.
In der Deutschen Abteilung gibt es zwei wichtige Projekte:

Projekt Nummer 1: Der Austausch in der 10. Klasse nach Heubach (Baden-Württemberg-Deutschland).
Seit fast 20 Jahren haben wir diese Schulpartnerschaft mit dem Rosenstein-Gymnasium in Heubach. Die deutsche Gymnasiasten lernen Spanisch in Heubach. Unsere  Schüler sind deshalb so motiviert, weil sie dann die deutsche Sprache im Alltag in Heubach benutzen können.
Der Austausch dauert zwei Wochen und wir besichtigen die wichtigsten Städte und Orte in Süddeutschland, wie z. B. Stuttgart, Ulm, Rothenburg ob der Tauber, Schloss Neuschwanstein, KZ Dachau, München, Nürnberg, Regensburg, Heidelberg und Schwäbisch Gmünd.

Projekt Nummer 2: Studienreise nach Berlin in der 11. Klasse.
Die Schüler der 11. Klasse besuchen die Hauptstadt Deutschlands eine Woche lang.

How to get there?

INS Antoni de Martí i Franquès, C/Enric d'Ossó, 3